wtorek, 19 listopada 2013

10. Automat perkusyjny Hydrogen cz. 3/3 - tworzenie partii perkusyjnej




   Jeżeli przygotowaliśmy już swoją bazę instrumentów możemy zabrać się za rozpisanie naszej partii. Polecam najpierw ustalenie tempa w którym ma być utwór (oczywiście zawsze można to zmienić), następnie przejdziemy w tabelę Patternów, czyli po prostu pojedynczych klocków, z których złożymy nasz podkład.



Podpisujemy więc pierwszy Pattern, np. "wstęp", i zaznaczamy przy nim kwadrat, od teraz po kliknięciu Play, ten fragment będzie odtwarzany.
Niżej w polu Size wybieramy ile taktów ma mieć dany Pattern, a w polu Resolution, jakie wartości nut nas interesują. Jest to dość ważne, ponieważ nie musimy pisać naszego utworu ręcznie, możemy za pomocą klawiatury sterującej (lub komputerowej) wyzwalać odpowiednie instrumenty. Po kliknięciu przycisku Record możemy w czasie rzeczywistym wstawić interesujące nas instrumenty.
W tym właśnie miejscu ważne jest odpowiednie ustawienie Resolution, ponieważ grane przez nas nuty będą przesuwane do siatki, co da nam równe nagranie mimo nie równego zagrania:) Jeżeli chcemy troche popływać w rytmie, jest możliwość wyłączenia całkowicie siatki (Res./off), oraz kwantyzacji (QUANT), która odpowiedzialna jest za dorównywania do taktu.



Dla wymagających istnieje także możliwość ustalania siły, długości oraz wysokości każdej nuty. By przejść do tak szczegółowej edycji należy kliknąć niepozorny przycisk Input (mniej więcej na środku ekranu).


Do tak przygotowanego Patternu wystarczy wstawić odpowiednie instrumenty i posłuchać czy wszystko się zgadza. Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, wybieramy drugi Pattern i powtarzamy całą procedurę.
Gdy wszystkie klocki są już zaprogramowane możemy je teraz ustawić na siatce czasu. W tym celu zaznaczy odpowienie kwadraty ustalając który pattern kiedy i ile razy ma być odtworzony.

Jeśli istnieje potrzeba zmiany tempa w trakcie utworu, wystarczy pod zegarem kliknąć BPM i w odpowiednim momencie utworu wstawić zmianę tempa. (Zmiany tempa nie będą uwzględniane w exportowanym pliku MIDI!)


Gotowy projekt nadaje się do ostatecznych szlifów. Jako pierwsze polecam zabawę z opisanymi wcześniej parametrami Attack, Decay, Realese, Sustain. Następnie wchodzimy w mixer, w którym także możemy ustawić wiele parametrów oddzielnie dla każdego instrumentu.


Wybieramy odpowiednią panoramę oraz głośność. Następnie po prawej stronie widzimy 4 pola na efekty, wybieramy odpowiednie dla nas ( np. reverb lub lekki delay), i ustawiamy intensywność danego efektu pokrętłami pod panoramą instrumentu.
Nam sam koniec zostało nam zapoznanie się z pokrętłami od humanizacji, które poprzez powodowanie lekkich opóźnień sprawią, że nasz utwór będzie brzmiał bardziej wiarygodnie, oraz ustawienie Master Volume.


Tak przygotowany podkład perkusyjny należy tylko zapisać i exportować. Jeśli zrobiliście wszystko co proponowałem, nie będzie także problemu z jego obróbką na poziomie midi Na koniec zamieszczam stworzony przeze mnie tą metodą podstawowy podkład oraz jego odpowiednik w MIDI :)









Paweł Włodarski
p.wlodarski@interia.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz