wtorek, 11 lutego 2014

15. Linux Multimedia Studio cz.2/3 - instrumenty wtyczkowe i klawiatura MIDI





Inaczej niż w przypadku perkusji ma się sprawa z pozostałymi samplami, których wybór i możliwości daje nam naprawde duże pole do popisu. Program podzielony jest na kilka oddzielnych subprogramów, dzięki którym stworzymy nasz podkład muzyczny. 


 W zakładkach z lewej strony odnajdujemy "Instrumenty wtyczkowe", w których do wyboru mamy np.:

Kicker, do tworzenia kicka/stopy perkusyjnej, 
BitInvader, dzięki któremu stworzymy nasze bity,
czy świetny TripleOsctillator, który dzięki 3 niezależnym oscylatorom może wykręcić naprawde ciekawe brzmienia.
Z ciekawostek, do wyboru mamy także oldschoolowe brzmienia, wyjęte  z Commodore (wtyczka SID) lub  konsoli Gameboy (wtyczka Freeboy).

Najbardziej przypadł mi jednak do gustu
ZynAddSubFx, bardzo potężny syntezator mogący konkurować z wieloma komercyjnymi wtyczkami VST.

Aby przyjrzeć się jakie możliwości mają poszczególne wtyczki, proponuję w panelu bocznym wybrać
Presety, dzięki którym możemy sprawdzić, co dana wtyczka ma nam do zaoferowania. 
Jeżeli dane brzmienie nam odpowiada, klikamy na nie dwukrotnie, dzięki czemu pojawia się ono w oknie paternów i jest gotowe do działania. Dzięki temu, że nasz program współpracuje z serwerem JACK, możemy bez problemu podłączyć do niego dowolną klawiaturę sterującą, którą obsługuje JACK. 
 W tym celu należy kliknąć obok wybranego instrumentu w Akcje dla tej ścieżki/MIDI/Wejścia/Moja klawiatura MIDI. Od teraz możemy w bardzo wygodny sposób sprawdzać brzmienia naszych instrumentów w różnych oktawach i parametrach.

Następnym krokiem jest ułożenie przez nas melodii dla danego instrumentu, ewentualne wybranie dla niego głośności i panoramy. Klikając przycisk
Play możemy sprawdzić rezultaty naszej pracy. Jeżeli jesteśmy zdecydowani, że z danym brzmieniem np. stopy, ma iść w parze jakiś syntezator, należy powtórzyć procedurę wybierania brzmienia, a następnie wprowadzić linię melodyczną nowego instrumentu. Od tego momentu pierwszy patern nazwany Perkusja/bas 0 będzie zawierał te 2 instrumenty, z tymi konkretnymi przebiegami melodyczno-rytmicznymi.

Często bywa tak, że potrzebujemy bardziej złożonych melodii, zróżnicowanych pod względem dynamiki itp. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi nam Edytor pianolowy. Wchodzimy w niego poprzez dwukrotne kliknięcie w "dachówki" danego instrumentu. Dzięki temu edytorowi wprowadzimy zmiany dynamiczne, automatykę i inne potrzebne parametry.

Jeżeli znamy melodię, a niewiemy za bardzo jaka barwa nas zadowoli, nie musimy stale wklepywać tych samych wartości w inne wtyczki. Wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy na wybranym paternie, kliknąć
kopiuj, a następnie wkleić wybrane wartości do nowego instrumentu.

Mając przygotowany wcześniej utwór w
Rosegarden, możemy bez problemu sprawdzić jak nasz projekt zabrzmi z wybraną wtyczką LMMS. Możemy to zrobić na 2 sposoby:


Wyeksportować MIDI z Rosegarden a następnie, zaimportować w LMMS lub w Rosegarden w zakładce Menadżer urządzeń MIDI, wybrać odpowiedni instrument z LMMS. Dzięki temu nasz projekt będzie brzmiał jak aktywna w LMMS wtyczka.
Możliwość ta bardzo ułatwia nam pracę i może być nieoceniona w przypadku rozbudowanych projektów MIDI.













Paweł Włodarski
p.wlodarski@interia.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz